Lokaal werk

Voor de N-VA zijn onze steden en gemeenten belangrijke ankerplekken om onze samenleving, letterlijk en figuurlijk, toekomstgericht verder vorm te geven.

Het beleid van N-VA Alken is gebaseerd op vijf krachtlijnen.

1. Samenleven is een verhaal van rechten én plichten

Het gemeentebestuur van Alken moet de beste omstandigheden creëren om het lokale gemeenschapsleven te laten bloeien en groeien. Inwoners en verenigingen moeten voldoende kansen krijgen voor eigen verantwoordelijkheid. Het gemeentebestuur moet dit -zonder opdringerigheid - ondersteunen. Samenleven in Alken is een verhaal van rechten én plichten, van vrijheid en verantwoordelijkheid.

2. Besturen is stimuleren, niet betuttelen

Wie zich in Alken wil engageren moet daartoe de nodige ruimte krijgen. Het lokale bestuur moet dus nauw samenwerken met de betrokkenen om dit engagement voor verenigingen en zelfstandigen makkelijker te maken.

3. Besturen is luisteren, beslissen en uitvoeren

Politici moeten alle inwoners betrekken bij hun beleid. Inspraak is een noodzaak. Politici moeten ook verantwoordelijkheid nemen om daarna duidelijk te beslissen. De inwoners moeten ook betrokken worden bij de uitvoering van deze beslissingen. ‘Samenleven’ krijgt zo een heel concrete betekenis.

4. Besturen is efficiënt en spaarzaam werken

Het gemeentebestuur is er voor alle inwoners, zonder onderscheid, zonder voorkeuren. Efficiëntie staat daarbij centraal. Concreet betekent dit : de tering naar de nering zetten en werken met slanke en moderne administraties. Samenwerking met de gemeentebesturen van de omliggende gemeenten is hierbij ook belangrijk om optimaal, efficiënt en vooral kostenbesparend gebruik te kunnen maken van de capaciteiten en de beschikbaarheid van het gemeentepersoneel.

5. Samenleven is thuis zijn in een groter geheel

Onze gemeente vormt geen geïsoleerd plekje op de wereldbol. Integendeel, de wereld verandert en ook onze buurt verandert. Een hechte lokale gemeenschap steunt op wederzijds begrip en vooral ook op een goede communicatie. Taal verbindt ons allemaal. Kennis van het Nederlands laat ons toe om, letterlijk én figuurlijk, eenzelfde taal te spreken. Laat ons er dan ook werk van maken!